Τα υγρά φρένων είναι υδραυλικά υγρά που χρησιμοποιούνται για να μεταφέρουν τη δύναμη που ασκείται στο πεντάλ στο σύστημα πέδησης. Ίσως δε θα είναι το πρώτο πράγμα που θα σκεφτείτε να κάνετε συντήρηση, ωστόσο η αντικατάστασή τους είναι απαραίτητη σε ένα όχημα, όταν χρειαστεί, καθώς διατήρουν το σύστημα φρένων αυτοκινήτου λειτουργικό και ασφαλές.
Αξίζει να σημειωθεί ότι σε κανονικές οδηγικές συνθήκες, π.χ. εντός της πόλης, τα φρένα μπορούν να παραμείνουν σχετικά λειτουργικά για κάποιο διάστημα στις περιπτώσεις που η στάθμη του υγρού φρένων είναι χαμηλότερη από όσο χρειάζεται. Προσοχή! Τα δεδομένα αλλάζουν, όμως, στις περιπτώσεις ξαφνικού φρεναρίσματος ή στις ακραίες οδηγικές συνθήκες, εκεί η αλλαγή του υγρού φρένων είναι επιτακτική.
Κάθε πότε πρέπει να γίνεται η αλλαγή φρένων;
Για να βρίσκονται τα φρένα στην καλύτερη λειτουργική κατάσταση, οι εξειδικευμένοι μηχανικοί, σε γενικές γραμμές, προτείνουν ότι μία φορά τον χρόνο ή τα δύο χρόνια, είναι ένα καλό διάστημα αντικατάστασης, επειδή τα υγρά απορροφούν υγρασία από το περιβάλλον κατά τη χρήση τους, ενώ με το πέρασμα του χρόνου χάνουν σιγά-σιγά τις ιδιότητές τους. Ωστόσο, επειδή κάθε κατασκευαστική εταιρεία εξοπλίζει τα συστήματα πέδησης της με διαφορετικά χαρακτηριστικά και εξαρτήματα (ABS, ηλεκτρικό χειρόφρενο κ.α.), καθορίζει τα δικά της εξατομικευμένες διαστήματα συντήρησης, που βασίζονται στις εξειδικευμένες ανάγκες του κάθε οχήματος. Επομένως, η αλλαγή των υγρών θα πρέπει να πραγματοποιείται, σύμφωνα με το εγχειρίδιο συντήρησης του κατασκευαστή του αυτοκινήτου.
Τι είναι το DOT;
Η αντικατάσταση των υγρών των φρένων καθορίζεται πάνω από όλα από τα χρονικά διαστήματα που ορίζονται από τον κατασκευαστή του αυτοκινήτου, τα διαστήματα που ορίζονται από τους κατασκευαστές των ίδιων των υγρών, αλλά και από τον τύπο των υγρών, το αποκαλούμενο DOT τους.
Το ακρώνυμο DOT σημαίνει Υπουργείο Μεταφορών (Department of Transport) και υποδηλώνει μια διαβάθμιση που καθορίζει τους κανόνες ασφαλείας της αποδοτικότητας των υγρών των φρένων. Η διαβάθμιση σχετίζεται με τα ξηρά και υγρά σημεία βρασμού των υγρών. Όσο υψηλότερες είναι η θερμοκρασίες βρασμού των υγρών, τόσο μεγαλύτερη είναι διάρκεια ζωής τους. Τα υπάρχοντα DOT είναι παρακάτω:
Ξηρό σημείο βρασμού |
Υγρό σημείο βρασμού | |
DOT 2 | 190°C | 140°C |
DOT 3 | 205°C | 140°C |
DOT 4 | 230°C | 155°C |
DOT 5 | 260°C | 180°C |
DOT 5.1 | 270°C | 180°C |
Το υψηλότερο DOT θεωρείται το καλύτερο καλύτερο, θα πρέπει να τηρούμε πάντα τις συστάσεις του κατασκευαστή του αυτοκινήτου και να αγοράζουμε ό,τι συστήνεται.
Πόσο κοστίζει η αλλαγή υγρών φρένων;
Το κόστος αντικατάστασης δεν είναι ιδιαίτερα μεγάλο, καθως η αλλαγή υγρών φρένων είναι μια διαδικασία σχετικά απλή. Αν, βέβαια, κάποιος είναι κάτοχος ενός ακριβού και πολυτελούς οχήματος, τα έξοδα αλλαγής των υγρών φρένων θα είναι ανάλογα της αξίας του οχήματος. Γενικότερα, το κόστος υγρών φρένων για ένα μέσο οικογενειακό αυτοκίνητο, στη χώρα μας, μαζί με την εξαέρωση φρένων κυμαίνεται στα 60 με 90 ευρώ.
Πολλοί οδηγοί δηλώνουν ότι οι συγκεκριμένες εργασίες αντικατάσταση μπορούν να γίνουν και στο σπίτι και είναι οικονομικότερο. Για παράδειγμα, τα υγρά φρένων Motul κοστίζουν από 7 ευρώ ως 47 €, ανάλογα με τον τύπο του οχήματος και τις προδιαγραφές του προϊόντος. Αυτό μπορεί να γίνει, εφόσον υπάρχει η εμπειρία και η γνώση μαζί με τα κατάλληλα εργαλεία και τον προστατευτικό εξοπλισμό (γάντια, μάσκα εργασίας). Προσοχή! Επειδή τα συγκεκριμένα υγρά είναι καυστικά, πρέπει να αποφεύγεται η επαφή με το δέρμα ή με βαμμένα τμήματα του αυτοκινήτου. Επίσης, επειδή η σωστή εξαέρωση του συστήματος φρένων μετά την αντικατάσταση των υγρών είναι σημαντική, καλό θα ήταν οι εργασίες να γίνονται σε κάποιο εξειδικευμένο συνεργείο. Φυσικά, αν πρόκειται έχει εξακριβωθεί ότι μόνο η συμπλήρωση του υγρού φρένων είναι απαραίτητη, σε περίπτωση πτώσης της στάθμης του, αυτό μπορείτε να το κάνετε μόνοι σας, προσέχοντας να αποφύγετε την υπερχειλιση.
Ενδείξεις ότι τα υγρά φρένων χρειάζονται αλλαγή
- Ανάβει το αντίστοιχο λαμπάκι στο ταμπλό.
- Αλλάζει το χρώμα των υγρών στο δοχείο υγρών φρένων αυτοκινήτου. Είναι συνήθως εγκατεστημένο στο πίσω μέρος του κινητήρα, κοντά στη βάση του παρμπρίζ. Στα περισσότερα μοντέλα βρίσκεται στην πλευρά του οδηγού ενώ το χρώμα του υγρού είναι ανοιχτό κίτρινο, ροζ, μπλε ή πράσινο. Σε περίπτωση που δείτε ανοιχτό καφέ, σκούρο κίτρινο ή το ροζ γίνει βυσσινί, τα υγρά έχουν δεν είναι πια κατάλληλα και είναι η αλλαγή τους είναι απαραίτητη.
- Μετά από μετρήσεις, τα υγρά φαίνεται να έχουν υγρασία πάνω από 35% και τότε χρειάζονται αλλαγή.
- Διαρροή υγρών φρένων. Αν η το επίπεδο των υγρών είναι συχνά χαμηλό, τότε υπάρχει απώλεια υγρών φρένων, δηλαδή στο κύκλωμα υπάρχει μια τρύπα. Θα χρειαστεί να γίνει άμεση επισκευή της βλάβης και αντικατάσταση των υγρών, καθώς ο αέρας που διαπερνά στο «ανοιχτό» πια κύκλωμα έχει υγρασία, ενώ παράλληλα πιθανότατα τα υγρά να έχουν μαζέψει ακαθαρσίες.
- Παράξενοι ήχοι κατά το φρενάρισμα. Σε αυτήν την περίπτωση, πιθανότατα να υπάρχει ανάγκη αλλαγής είτε τακακιών αυτοκινήτου είτε υγρών φρένων.
- Μυρωδιά καμένου. Ενδεχομένως να προκαλείται από τα τακάκια, τις δισκόπλακες ή τα υγρά φρένων. Ο άμεσος έλεγχος είναι απαραίτητος και η αντικατάσταση του ανάλογου αναλώσιμου. Άρα μη βιαστείτε να αλλάξετε υγρά φρένων ή να τα συμπληρώσετε, καθώς μπορεί η αιτία του προβλήματος να είναι άλλη.
Τα πιο δημοφιλή προϊόντα για το θέμα: